10 Steg for kvalitetssikring av din Lean Canvas

Du skal ikke mer enn 5 år tilbake i tid, hvor en gründer som søkte hjelp hos bank, lokalt næringsfond eller hos Innovasjon Norge, ble bedt om å levere en forretningsplan. “Sett deg ned å skriv en plan på 20-30 sider, hvor du forutsier utviklingen av alle byggeblokkene i din forretningside for de neste 3-5 årene”.

Vi kan godt riste på hodene og trekke på smilebåndene i dag – men det det var virkeligheten for den vanlige gründer. Heldigvis har forståelsen for Lean Startup  fått innpass i privat og offentlig næringsarbeidet i dag. Og Eric Ries sin vurdering av hva det vil si å start en bedrift er like berettiget i dag som den gang:

“Startups operate under conditions of extreme uncertainty.”

– Eric Ries

Eric Ries benyttes seg av Business Model Canvas utviklet av  Alexander Osterwalder.

Ideen om at man kunne skisse ut og visualisere en forretningside i en forretningsmodell i løpet av 20 minutter, ble avgjørende. 9 byggeblokker definert i løpet av 20 minutter i stedet for 20 dager til utarbeidelse av en forretningsplan.

Lean Canvas som vi benytter i Flow er en tilpasning/videreutvikling av Business Model Canvas, hvor et større fokus blir gitt til den tidlige ideutvikling og en sikring av at man først finner Problem/Løsnings Samsvar.

Vi vet at første versjon av din forretningsmodell – mest sannsynlig ikke holder – så en validering av din forretningside er mye viktigere enn selve idégenereringen. Men før du for alvor går i gang med problemintervju og andre valideringseksperiment, skal vi ta deg gjennom de steg du må gå for å kvalitetssikre forretningsmodellen.

Målet er ikke perfeksjon, men at du skal få en forståelse for prosessen du skal gjennom. Det gjør ikke noe om du bruke litt ekstra tid på noen enkle steg. Det er bedre å bruke litt ekstra tid på kvalitetssikringen av forretningsideen, slik at du kan unngå de vanligste fallgruver.

Her er de 10 stegene:

  1. Unngå den lokale maxima-fellen.
  2. Kategoriser arketypen for din forretningsmodell.
  3. Beskriv aktørene i din forretningsmodell.
  4. Ranger dine forutsetninger/hypoteser ut fra et Lean(er) Canvas.
  5. Problemet med problemer.
  6. Skynd deg frem til MVP.
  7. Hvordan få nødvendig oppmerksomhet?
  8. Vis meg pengene.
  9. Kommunikasjonskostnader.
  10. Hva er din unike fordel?

Vi går gjennom hver og en etter tur.

Relaterte artikler

Kommentarer

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.