BOOTSTART Manifestet

Det har aldri vært et bedre tidspunkt for å gjøre noe med din “store forretningsidé”. Og dette manifest vil vise deg hvordan.

1. Entreprenører er overalt

Selv om vi kan se annerledes ut og snakke forskjellige språk, er verden flatere enn den noen gang har vært. Vi lever gjennom en global entreprenør renessanse som kan sees i den verdensomspennende eksplosjonen av gründer-programmer på universitet, oppstarts akseleratorer og inkubatorer selskap som har startet opp, bare i løpet av de siste 5 årene.

Vi både ønsker og frykter de samme tingene.

2. Garasje entreprenøren sin persona har endret seg

Entreprenører er ikke lenger bare to menn i en garasje. De finnes i alle samfunnslag. Årsakene til denne kraftige økning kan tilskrives:

  1. Stigende studiegjeld
    Studiegjelden i USA krysset nylig 1 billion dollar grensen. Vi utdanner fremdeles neste generasjon til å bli arbeidstakere med en stadig økende undervisnings kostnad, både for de enkelte studenter og for samfunnet. Men de gode jobbene blir stadig vanskeligere å få tak i … Flere studenter søker i stedet ut gründer-utdanning og erfaringer mens de er på universitet (og til og med på videregående) – noen med ambisjoner å bygge neste Facebook, mens andre rett og slett ønsker å utvikle egen kompetanse.
  2. Ingen livslang sysselsetting
    Når den gamle sikkerheten i livslang sysselsetting og pensjoner er borte, ønsker flere å ta kontroll over egen skjebnen. Antallet personer som driver med en eller annen form for side-geskjeft øker.
  3. Behovet for store selskaper å innovere eller bli utkonkurrert
    Tempoet av nye disruptive innovasjoner har akselerert det siste tiåret. Selv tidligere disruptive bedrifter som Blockbuster har selv blitt utsatt for disruptive innovasjoner fra nykommere som Netflix. Dette har økt verdien og nødvendigheten for større selskap til å fokusere på den stadig viktigere rollen til intraprenør programmer.

3. Det har aldri vært et bedre tidspunkt for å starte.

Det som virkelig har akselerert økningen av entreprenørskap globalt, er at vi alle for første gang i historien, mer eller mindre, har tilgang til de samme verktøy, kunnskap og ressurser takket være Internett, globalisering og teknologier aktivert av Open Source og Cloud Computing. Det er billigere og raskere enn noensinne å starte en ny virksomhet, så det har aldri vært et bedre tidspunkt for å starte enn nå.

Dette gir oss alle en utrolig mulighet.

Men det er fremdeles en mørk sky på himmelen.

4. De fleste produkter mislykkes fortsatt

Selv om vi bygger flere produkter enn noen gang før, er den triste virkeligheten at suksessgraden for disse produktene ikke har endret seg vesentlig. Oddsen er fortsatt svært dårlig for en nystartet virksomhet, og de fleste mislykkes fortsatt.

Det at de fleste fremdeles mislykkes, er et reelt problem.

Vi legger mye tid, penger og innsats inn i disse produktene. Spesielt for en førstegangs gründer kan disse feilene være et reelt tilbakeslag både følelsesmessig og også økonomisk.

5. Ett dusin grunner til at produkter mislykkes

Her er tolv årsaker vi ofte tilskriver hvorfor man feiler med sin forretningside:

  1. Manglende finansiering
  2. Dårlig team
  3. Dårlig produkt
  4. Dårlig timing
  5. Ingen kunder
  6. Konkurranse
  7. Mangel på fokus
  8. Mangel på lidenskap
  9. Dårlig beliggenhet
  10. Ikke lønnsomt
  11. Brenne ut
  12. Juridiske problemer

6. Hovedårsaken til at produkter feiler

Kjernen i alle disse årsakene kan føres tilbake til følgende begrunnelse:

Vi bygger noe som ikke nok mange ønsker.

Alle andre årsaker er en sekundær manifestasjon eller en etter-rasjonalisering av den brutale virkelighet.

Hvorfor skjer dette? Jeg tilskriver dette til gründerens ensidige lidenskap for egen løsningen, overbevist om at det er den riktige veien å løse det aktuelle problem. Dette er “Innovatørens Bias” (kognitiv feilslutning) som får oss til å bli forelsket i egen løsningen og kjempe det vi kan for at “vår baby” skal se dagens lys og komme ut i markedet.

Men en “bygg-først-tilnærming” er bakvendt. Det er bakvendt fordi det ikke hjelper å bruke makt for å få en løsning ut i markedet, hvis det ikke allerede eksisterer et stort nok problem.

7. Årsak nummer to til at produkter feiler

Å mislykkes i noe krever at man først starter.

Den nest viktigste årsaken til at produkter mislykkes, er at de ikke en gang kommer i gang. Vi bruker for mye tid på å analysere, planlegge eller lage unnskyldninger for ikke å starte – vi venter med å starte til vi først har fått skrevet en forretningsplan, funnet de riktige investorer, eller flyttet til Silicon Valley.

8. Du trenger ingen form for tillatelse for å starte

Verden har forandret seg. Hvis du går tilbake noen tiår, var det å starte egen virksomhet kostnadskrevende. De å få programvare lisenser til å bygge produktet ditt, eller kontorlokaler for å møte teamet ditt, krevde at du hadde kapital. I dag er alle disse tingene gratis.

Spørsmålet i dag er ikke: “Kan vi bygge dette?” Men “Skal vi bygge dette?”

Du trenger ikke mye penger, folk eller tid til å svare på dette spørsmålet. Det du må gjøre er….

9. Elsk problemet, ikke egen løsningen

Det starter med en grunnleggende endring i ditt tankesett. Kundene dine bryr seg ikke om din løsningen, men om de kan oppnå et ønsket resultat. Hvis du iIdentifiser problemene eller hindringene som står i veien for å oppnå ønsket resultat, identifiserer du også den rette løsningen som må bygges.

Det å ha mer lidenskap for egen løsningen enn kundens problem, er et problem.

10. Ikke skriv en forretningsplan

Forretningsplaner tar for lang tid å skrive, og ingen leser hele forretningsplanen uansett. Lag en 1-siders forretningsmodell i stedet. Det tar 20 minutter mot 20 dager. Folk kan ikke annet enn å lese den og dele det de synes. Det er en gevinst.

Bruk mer tid på å bygge enn å planlegge virksomheten din.

11. Din forretningsmodell er ditt Produkt

Det er ingen beskrivelse av en levedyktig bedrift i forretningsmodellen din uten inntekter. Inntektene er som oksygen. På samme måte som at du ikke lever for å skaffe deg oksygen, trenger du oksygen for å leve. Din forretningside har samme utfordring – den trenger inntekter for å leve.

Før du går i gang med å bygge løsningen, må du sørge for at de underliggende problemene du identifiserte i forrige trinn, representerer et inntektsbringende problem som kundene er villige til å betale for å få.

Det beste beviset på at du har funnet ett inntektsbringende problem, er at noen faktisk betaler deg.

12. Fokuser på tidsbruk ikke tidspunkt

Du kan ikke kontrollere tidspunktet for når du får din ide, men du kan kontrollere hvor lang tid du bruker på ideen din. I motsetning til penger eller menneskelige ressurser, som kan svinge opp eller ned, beveger tiden seg bare i en retning.

Tid er din knappeste ressurs. Bruk den klokt.

Sett tidsbegrensninger på alle tiltak. Fordelen og styrken i en frist er at den forfaller. Gjør klare avtaler med ditt team for å dele resultatene dine, og diskuter hvordan dere best kan nå alle oppgaver inne fristen utløper. Sett en ny frist og gå i gang med neste tiltak. Dette er den beste måten å holde deg selv og ditt team ansvarlig.

13. Ikke akselerasjon, men de-akselerasjon (retardasjon)

Optimalisering i forhold til tidsbruk betyr ikke at du skal arbeide hurtig og ha fremgang på alle områder, men at du skal bremse ned for å fokusere på de rette. Paretos 80/20 regel gjelder også her. Den største og hurtigste fremgangen kommer ved å fokusere og bruke dine ressurser på noen få viktige aktiviteter.

Din oppgave er å prioritere det som er mest risikofylt først og ignorere resten – til det blir det som er mest risikofylte.

14. Ikke falsk validering, men traksjon

Antall funksjoner, teamets størrelse eller hvor mye penger du har i banken er ikke de riktige målene for fremgang.

Det er bare en metrikk som betyr noe -  TRAKSJON .

Traksjon er en beskrivelse av den hastighet du fanger inntektsbringende verdier fra dine kunder.

Ikke spør folk hva de synes om ideen din.
Bare kunder har betydning.

Ikke spør kundene hva de synes om ideen din.
Mål hva de gjør.

15. Fjern ordet “feile” fra ordforrådet ditt

Utsagn som “Fail-early”,”Fail-fast”og”Fail-forward” handler om å omfavne fiasko som en del av den reisen du skal ut på. Det er imidlertid så mye tabu og ubehag forbundet med det å “feile” at mange gründere arbeider veldig hardt for å unngå det, etter rasjonaliserer og nedtoner resultatet for ikke å føle på fiasko. Dette er direkte kontraproduktivt. Du må i stedet fjerne “fiasko” fra ordforrådet ditt – og se på alle de resultat ender opp med som læring.

  1. Del dine store ideer eller strategier i små, raske, additive eksperimenter.
  2. Bruk trinnvise utrulling for å implementere ideene dine fra liten til stor skala.
  3. Sett ekstra ressurser på ytterligere utforsking av dine gode ideer, og forkast dine dårlige ideer.

Når du gjør disse tre tingene, feiler du ikke, men korrigerer kursen mot et større mål.

Vær brutal med ideene dine, men ha tro på deg selv.

16. Det er på tide å gjøre tanker til handle og gå for å avklare din store forretningsidé

Det er ingen mangel på problemer i verden. Som gründer er du koblet opp litt annerledes. Din hjerne er kablet til å finne løsninger. Alt du trenger å gjøre er å kanalisere oppmerksomheten din på det rette problemet. Så kan du kanskje etterlate verden litt bedre enn da du gikk inn i den. Er det ikke det som virkelig betyr noe?

Ikke kast bort dette øyeblikket og din sjanse. Det er på tide å støve av ideene dine og iverksette handling.

Det er på tide å starte på nytt, gire opp et hakk, og komme i gang.

Relaterte artikler

Kommentarer

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *