Kontinuerlig Innovasjon Manifest

Vi lever i en helt ny verden.

Vi er tetter knyttet til vår kunder enn noensinne. Dette endrer måten kundene bruker, etterspør og interagerer med produkter. Kunder i dag ønsker å være medskapere, og de vil ha verdi levert til dem kontinuerlig.

Dette skiftet skjer innenfor alle bransjer. Fra biler til forsikring til bank, går kundeforholdet direkte. Og dette endrer fundamentalt hvordan produktene må bygges.

Utfordringen i dag er ikke å bygge flere produkter, men å avdekke hva du skal bygge.

Innsatsen er høyere denne gangen.

Den gamle måten å bygge produkter på fungere i en tid da det var store adgangsbarrierer og få konkurrenter. Selv om du kom ut med en feil i produktet, hadde du tid til å korrigere og komme i gang igjen.

Men spol frem til i dag … med internett, open source og cloud computing, har det blitt billigere og raskere enn noensinne å introdusere nye produkter, noe som betyr at det er mye mer konkurranse enn før – både fra etablerte selskaper og nye selskaper som starter opp over alt i verden.

Ifølge rapporten Global Entrepreneur Monitor (GEM) fra 2019 lanseres mer enn 100 millioner oppstarts-bedrifter hvert år over hele verden, noe som tilsvarer omtrent 3 nye oppstart-bedrifter per sekund.

I den gamle verden førte manglende leveranser av det kundene ønsket til at kundens prosjekter feilet. Men i den nye verden, vil det å feile med å levere det kunden ønsker, føre til at bedriftens forretningsmodellen feiler.

Dette er fordi kundene i dag har mye flere valg enn de hadde før. Hvis de ikke får det de vil ha fra produktet ditt, bytter de ganske enkelt til noe annet.

Læringshastighet er den nye unike fordelen.

Motsatt har de mest suksessrike selskapene i dag innsett at gode ideer er sjeldne og vanskelige å finne. Og at den beste måten å finne den neste store ideen, er ved å kunne kjøre hurtige og effektive tester av mange ideer.

Selv om de tidlige brukerne av denne nye metoden for å finne nye gode ideer på,  var høyteknologiske oppstart-bedrifter som bygge digitale produkter, har kontinuerlig innovasjon i løpet av årene blitt stadig mer brukt, og vist seg å fungere  innenfor mange forskjellige bransjer og størrelser.

I denne nye verden, har læringshastighet blitt den nye unike fordelen.

Bedrifter som lærer raskt, får hurtigere en forståelse for hva kundene virkelig ønsker og kan utvikle dette.  Ved å gjøre dette kontinuerlig, forblir de relevante for kundene, noe som fører til at egen forretningsmodell utvikles og vokser.

Så, hvorfor gjør ikke alle dette?

Fordi det er et problem: Eksisterende innovasjonsprosesser fungerer ikke lenger. Å bygge produkter på denne måten krever en ny og fundamentalt annerledes tilnærming til utviklingsarbeidet. Men vi sitter fortsatt fastgrodd i gamle systemer og prosesser fra fortiden som ikke er tilpasset den nye måten å arbeide på.

Her er de nye regler:

1. LÆREHASTIGHETEN ER DEN NYE UNIKE FORDELEN.

Tid er din knappeste ressurs.

I den nye verden vinner de selskaper som hurtigst og best forstår hva kundene ønsker. Når du oppdage hva kundene ønsker og utvikler produkter som fanger det som er viktig for kundene, forbedrer du din egne konkurranse styrke. Hvis du gjør dette en gang, erfarer du en vellykket produktlansering. Men nøkkelen her er å gjøre dette kontinuerlig, noe som føre til at din forretningsmodell vil vokse.

En følge av den første regelen er å forstå den sanne verdien av tid. Du kan ansette flere mennesker og hente inn mer penger, men tiden går i bare en retning. Det å praktisere kontinuerlig innovasjon handler om å maksimere læringen din per tidsenhet.

2. FORRETNINGSMODELLEN ER PRODUKTET.

Livet er for kort til å bygge noe ingen vil ha.

Når gründere får en ny idé, forelsker de seg ofte for tidlig i egen løsningen. Dette er hva vi kaller Innovator’s Bias. Uten en systematisk avklaring, er denne tilbøyeligheten til å bygge egen løsning  den viktigste årsaken til at nye produkter feiler – og at gründere ofte bruker unødvendig tid, penger og krefter på å bygge noe ingen vil ha.

Å bygge nye løsninger var tidligere vanskelig og dyrt, men verden har forandret seg. Gitt nok tid, penger og krefter, kan vi bygge nesten alt i disse dager. Det virkelige spørsmålet er: “Vil noen bry seg?”

En god løsning er en avgjørende, men det er fortsatt bare en del av din generelle forretningsmodell. Du må tenke helhetlig på hele forretningsmodellen din fra dag én og arbeide med å avklar alle elementer i forretningsmodellen på samme stringente og disiplinerte måte som du har avklart utviklingen av selve produktet. 

3. HÅNDTER DINE MEST RISKKABLE FORUTSETNINGER FØRST.

Beskytt deg selv mot fallgruver.

Når du bygger et komplekst teknisk produkt, er den beste praksis å først håndtere det som er mest risikabelt kontra det som er lettest. Det å bygge forretningsmodellen din er ikke annerledes.

Det er en myte at gründere elsker å ta risiko. Noen av de beste gründerne er faktisk ganske risikoadverse. De arbeider ofte hardt for å redusere all risiko rundt sine ideer, for så raskt som mulige sikre seg mot mulige fallgruver.

I den nye verden har også prioriteringen av risiko endret seg. I den gamle verden var det å reduser tekniske risiko avgjørende, da det både var vanskelig og dyrt å bygge nye produkter. Men i dag er den største risiko ikke forbundet med tekniske risiko, men kunde- og markeds-risiko.

4. KUNDE/PROBLEM SENTRISK.

Elsker problemet, ikke egen løsningen.

Utfordringen i dag er ikke å om du kan bygge flere produkter, men å avdekke hva du skal bygge. For å kunne gjøre det, er det avgjørende at du klarer å prioritere kundens problem foran din egen vurdering av løsning.

Det å begynne med egen løsning (uansett hvor liten) er som å bygge en nøkkel uten dør. Hvis du i stedet vender det om, og begynner med problemet, blir det å bygge en løsning mye enklere. Du kan bygge en reell nøkkel til en eksisterende dør –  noe som faktisk er anvendelig og fører deg fremover.

Problemer, ikke løsninger, skaper rom for innovasjon.

5. BEVISBASERT

Den beste måten å finne din neste store idé er å teste mange ideer.

Den gamle verden stolte man på en ANALYSE-PLAN-UTFØRT tilnærming til produktutviklingen. Men denne tilnærmingen bryter ofte sammen når ting skal gå veldig fort. I tillegg er de tidlige stadiene av enhver idé utvikling, ofte full av ekstrem usikkerhet, der du som gründer ikke vet, hva du ikke vet.

Ideen om den perfekte planen er en myte.

Det å vinne i den nye verden krever en ny MODELL-PRIORITRERING-TEST-tilnærming. Der du starter med en dynamisk modell i stedet for en statisk plan, gjør en prioriterer av de mest risikofylte forutsetningene dine og deretter bruker raske eksperimenter for å systematisk teste og forfine modellen din   -før du går tom av ressurser.

6. TRAKSJON ER MÅLET.

Foretrekker utfall fremfor måltall.

I den gamle verden målte vi fremgang og progresjon opp mot de måltall som var satt opp i budsjettene for prosjektet, hvordan man lå an i forhold til tidsplan eller hvor mange tiltak i planen vi kunne krysse av for å ha gjennomført. Man spørsmålet blir: Det å utfører alle tiltak i en mangelfull plan som resulterer i et produkt ingen vil ha, innenfor budsjett og tidsplan – er det noe vi kan kalle progresjon?

I den nye verden har vi byttet ut måltall for budsjett og tidsplan, som indikator for fremgang i din forretningsmodell, med å måle utfallet av eksperimentene. Nærmere bestemt bruker vi traksjon (eller vekst/trekkraft fra kundene) som mål på en fungerende forretningsmodell. Traksjon er en mye mer pålitelig beregning for fremgang enn til og med inntekt og fortjeneste. For det første fordi inntekt og fortjeneste ofte ikke er eksisterende i de tidlige stadiene av en idé. For det andre fordi inntekt og fortjeneste er etterfølgende indikatorer som forteller deg at noe fungerte, men ikke forteller deg hvorfor. Når du bruker traksjon som mål for fremgang, kan du knytte resultatene i din forretningsmodell opp mot spesifikke årsaks-aktiviteter som deretter lar deg gjenta og skalere forretningsmodellen din.

Relaterte artikler

Kommentarer

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *