Lean Canvas er IKKE nok for å erstatte en forretningsplan

Gi meg beskjed hvis dette høres kjent ut … La oss si at du har fått en lovende ny ide. For å få grønt lys til å komme videre, blir du bedt om å skrive en gjennomarbeidet 30-siders forretningsplan, komplett med en 5-årig økonomisk prognose og en 18-måneders plan for produktutviklingen.

Jeg vet ikke hvordan du har det, men de fleste gründere og innovatører vi snakker med, hater å skrive denne type dokumenter … ikke fordi de ikke ønsker å legge ned det nødvendige arbeidet, men fordi mye av denne informasjonen rett og slett er ukjent eller umulig å få fatt i på dette stadiet.

Det å tvinge en gründer til å utarbeide en gjennomarbeidet forretningsplan, som en forutsetning for å finansiere, resulterer i en langsom kvelning av mange ideer fordi de aldri en gang kommer i gang. Enda viktigere, verden har endret seg.

Analysering, planlegging for deretter å gjennomføre planlagte tiltak pleide å fungere i en verden der inngangs barrierene var høye og konkurrenten få. Men i dagens verdenen med kontinuerlig innovasjon, hvor læringshastighet har blitt den nye unike fordelen, trenger vi dynamiske modeller – ikke statiske planer.

Det er derfor vi designet Lean Canvas.

Møt Lean Canvas

Jeg gjetter at siden du er her, har du sannsynligvis i det minste hørt om Lean Canvas, og forhåpentligvis kanskje til og med bruke det. Takk skal du ha 🙂

Det første canvas som kom ut var Business Model Canvas (bmc). Selv om vi elsket ideen om en 1-siders forretningsplan, fant vi at bmc var for selskapssentrert kontra kundesentrert – og adresserte dermed ikke det vi anså som de mest risikofylte forutsetningene i forbindelse med oppstart av et nytt prosjekt eller en ny virksomhet.

Hensikten med en bedrift er å skape kunder.
– Peter Drucker

Så vi byttet ut noen av boksene og kom opp med Lean Canvas, og så tok det av (see what’s different).

Kraften til Lean Canvas ligger i dens enkelhet.

Et av våre designmål ved utformingen av Lean Canvas, var å sikre at innholdet var tilgjengelig og forståelig for alle i et selskapet (ikke bare forretningsfolkene) dette fordi gode ideer kan komme fra hvor som helst.

Vi testet Lean Canvas i hundrevis av workshops og i tusenvis av team for å sikre at alle boksene på lerretet var intuitive og enkle å forstå, og at du ikke trengte en høyere utdannelse eller en doktorgrad for å fylle en ut.

Denne uttestingen betalte seg…

I dag ser du Lean Canvas brukes, ikke bare av forretningsfolk, men også ingeniører og designere og produktsjefer hos tusenvis av oppstarts bedrifter, akseleratorer og store selskaper. Det blir til og med undervist i mange av de beste handels- og ingeniørskolene rundt om i verden, og jeg lærte nylig, selv på videregående nivå, noe som er utrolig å se.

Alt dette er utrolig flott, men det var et problem.

Etter hvert som vi så flere og flere mennesker adoptere Lean Canvas, lærte vi også at Lean Canvas fortsatt ikke var nok til å erstatte en forretningsplan.

Interessenter vil ha tall

Mens Lean Canvas gjorde en god jobb med å erstatte forretningsmodell historien som du finner på de enkelte sidene i en typisk forretningsplan, ønsket interessenter (investorer, samarbeidspartnere, med-gründere) fortsatt å se tall-siden av historien – noe som er en rimelig forespørsel.

Tross alt er de avhengig av en fornuftig avkastning på sin investering (ROI) og vil sikre at ideen representerer et stort nok problem verdt å løse. Til deres forsvar skal det sies at vi har sett mange gründere bli oppstemt over å finne tidlig validering av ideene sine, bare for noen måneder senere å innse at det marked de gikk mot var alt for lite.

For å løse denne mangelen ønsket investorer og andre interessenter at gründerne fortsatte med å bruke utallige timer på utviklingen av regneark for selskapets økonomiske prognoser. Hvis du noen gang har laget et selskaps budsjett i Excel, vet du at det er veldig lett å gå seg vill i tallene. Men enda viktigere, du havner tilbake i den gamle verden: gjennomføring av en plan.

Du kan ikke lære og bevege deg raskt, hvis du fremdeles sitter fast og utfører og forsvarer en plan. Så det var et problem …

Vi er overbevist om at hvis du ikke fullstendig kan bryte deg vekk fra Waterfall planleggings prosessen, så kan du heller ikke praktisere en kontinuerlig innovasjon.

Så vi introduserte en ny modell

For å løse dette problemet introduserte vi en ny traksjon-sentrisk metrikk modell som vi kaller “The Customer Factory Blueprint”.

Customer Factory Blueprint bruker bare 7 viktige metrikker for å erstatte alle tallene i et typisk regneark for økonomiske prognoser.

Fans av Dave McClures pirat metrikk vil gjenkjenne fem av disse metrikkene som jeg tegnet på nytt ved hjelp av en kunde-fabrikk metafor. Du kan finne mer om det her: Pirate Metrics 2.0.

Ved bare å bruke disse 7 viktige metrikkene er det mulig å

  • raskt teste hvor levedyktig en idé er ved hjelp av en 5-minutters beregning, og
  • bygge en utviklingsplan basert på traksjon (Traction Roadmap) som du effektivt kan bruke til å definere, måle og kommunisere fremgangen til dine interne og eksterne interessenter.

En Traction Roadmap er IKKE en produkt utviklingsplan

Bare det å lage et stort produkt utviklingsplan og puche en rekke nye funksjoner ut til kundene fungerer ikke lenger.

Utfordringen i dag er ikke hvorvidt du kan bygger flere løsninger, men det å kontinuerlig kunne avdekker hva du skal bygge. Og hvis ting ikke fungerer som planlagt, kunne avdekke hvorfor de ikke fungerte. Du gjør dette ved å fokusere på problemet før løsningen.

Vi trenger imidlertid fortsatt å sette og kommunisere mål og milepæler. Det er her Traction Roadmap (utviklingsplan for traksjon) kommer inn.

Slik kan den se ut:

Denne Traction Roadmap ble bygget med kun å benytte input fra Customer Factory Blueprint modellen. Den er detaljert nok til å få konsensus og til å kunne formulere en start strategi.

Her er et reelt eksempel

Tilbake i 2006 delte Elon Musk en stor visjon om å skape en rimelig helelektrisk bil. Tesla sitt mål var å selge hundretusenvis av biler når de kom til skaleringsfasen, men ingen kommer til skalering på dag én. Så de brukte en 10X traksjons modell og formulerte sin nå berømte hemmelige masterplan:

Tesla sin lettvekt utviklingsplan for trakjson + Overordnet strategi

Det er på tide å kaste ut forretningsplanen for godt

Selv om Lean Canvas ikke alene var nok til å kunne få kastet ut forretningsplanen, kan du, i kombinasjon med Customer Factory Blueprint og Traction Roadmap, erstatte forretningsplanen med et mye lettere alternativ.

Hvis du tror, – noe vi absolutt gjør,

  • at hvordan kunder forbruker og etterspør produkter har endret seg,
  • at kundene i dag har mange flere valg enn før,
  • at kundene i dag påvirker det eksisterende næringsliv … de påvirker oss fundamentalt mot en nye verdenen hvor man kontinuerlig må levere verdi.
    Da trenger de nåværende prosesser vi bruker, også å endre seg fundamentalt.

Vi tror denne endringen allerede har begynt, og den akselererer.

Vi forutser at i løpet av de neste 5–10 årene vil ingen gründer skrive forretningsplaner, og ingen vil bruke Waterfall utviklingsplan.

Og du tenker sannsynligvis at det er litt sprøtt.

Disse prosessene har vært brukt så lenge, og de vil ikke komme til å forsvinne så lett.

Men hvorfor skulle du fortsette med å skrive en forretningsplan? Hvorfor skulle du fortsette med å benytte deg av en Waterfall produkt utviklingsplan? … hvis du ikke kan følge med ønskene til dine egne kunder?

For all del, disse prosessene vil fortsatt bli brukt av selskaper der det er mindre usikkerhet – som i byggebransjen. Det fungerer bra i disse miljøene, og de kan fortsette å bruke dem. Men hvis du er avhengig av å kunne utvikle hurtig og under svært usikre forhold, hvorfor vil du være med på disse prosessene hvis du ikke kan levere verdi raskt nok til kundene dine.

Innsatsen er høyere nå enn tidligere. I den gamle verden førte det å feile på levering av kundeverdi, til at produktet feilet. I den nye verden fører manglende leveranse av kundeverdi til at man totalt feiler på sin forretningsmodell.

Relaterte artikler

Kommentarer

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *