Start med ditt tankemønster

Tiden flyr. Vi er allerede ved 10-årsjubileet for Lean Startup. Ja, det var for litt over 10 år siden Eric Ries begynte å dele en serie blogginnlegg og holde foredrag om en ny måte å bygge produkter på – ideer som endte med å utløse den globale Lean Startup-bevegelsen.

På nåværende tidspunkt har “nesten alle som bygger og utvikler nye produkter” i det minste hørt begrepet og på en eller annen måte vært presentert ideene. På tross av dette, når vi ser oss omkring, finner vi ikke en tilsvarende adopsjonen blant gründere/teams. Og det vi finner, er vanligvis ikke en streng implementering av metodikken … men snarere en håndplukking av taktikker og verktøy – ofte som en del av en påbudt sjekkliste.

Jeg er for eksempel alltid glad for å se Lean Canvas-plakater i konferanserom. Men lykken kan imidlertid bli kortvarig hvis jeg finner ut at de er tomme, ikke oppdaterte, eller en liste over oppdiktede problemer for å rettferdiggjøre løsningen gründeren/ teamet allerede har bestemt seg for å bygge.

Det er som å gå fra Waterfall-Agile til Waterfall-Lean.

Å bruke et Lean Canvas betyr ikke at du kjører Lean Startup.
(Erstatt gjerne Lean Canvas med favorittverktøyet eller taktikken din – mvp, eksperiment, a / b-test osv.)

Har alt dette bare vært enormt mye bortkastet tid?

Jeg har brukt de siste årene på å fokusere på dette spørsmålet.

Jeg har sett gründer og teams komme til mine workshops og reise hjem med full forståelse av metodikk og rammeverk. På tross av dette, når jeg følger dem opp noen uker senere, er alt tilbake til det normale/gamle. Det er alltid noe annet som må bygges først – den mytiske funksjonen som bare må på plass først.

Det var da det gikk opp for meg:
Utfordringen med adopsjon av Lean Startup handler ikke bare om verdien metodikken og rammeverket kan gi eller om motivasjon til de enkelte gründere/teams, men mer om å overvinne gamle vaner/rutiner samt det å overvinne frykten for å gjennomføre en del grenseoverskridende tiltak.

Det å ta til seg noe nytt krever innsats.

Det krever at vi går fra å være eksperter på den gamle fremgansmåten (det kjente) til å bli nybegynnere på den nye fremgangsmåten (det usikre). Dette er ubehagelig – spesielt når vi kan få en negative tilbakemeldinger – i stedet for en positiv tilbakemelding når et eksperiment avkrefter en antakelse (noe som nesten med sikkerhet ikke kan unngås i forbindelse med de innledende eksperimenter), eller utforskende spørsmål vi ennå ikke kan svare på, fra våre interessenter og team medlemmer (alle prosesser er enkle til du legger til personer).

Det som skjer videre er ganske forutsigbart – vi går tilbake til den gamle fremgangsmåten.

Dette er bare naturlig for all atferdsendring.

Den gode nyheten er at vi nå forstår vitenskapen om atferdsendring mye bedre takket være arbeidet til mennesker som Daniel Kahneman, Amos Tversky, BJ Fogg, Dan Ariely, Charles Duhigg, Nir Eyal, James Clear og flere.

Vi møter utfordringer med atferdsendring hele tiden.

Vi vet for eksempel at visse aktiviteter er bra for oss som å spise sunt, trene regelmessig og spare penger. Likevel sliter vi med å implementere dem i våre vanlige rutiner.

Å tilegne seg en fundamentalt ny produktutviklings prosess er ikke annerledes.

Når jeg så på prosessen med adoptering av metodikken på denne måten, endret det fullstendig min tilnærmingen. Jeg flyttet fokus fra forelesning til å studere årsaker til gründernes frykt og vaner og forsøkte å finne en ny måte å bekjempe disse utfordringene.

Customer Forces Canvas brukt for å beskrive adopsjon av Kontinuerlig Innovasjon.

På bildet over trenger vi ikke mer PUSH eller PULL, men å tenke på måter å redusere INERTIA (treghet)og FRICTION (friksjon).

En bootcamp ble født

Det var da jeg fikk ideen om å kjøre en 10-ukers bootcamp med et faglig dypdykk. Jeg ville rekruttere de mest motiverte gründere av mine tidlig-brukere og lede dem gjennom et coachingprogram med flere 1:1 møter. Min logikk var at hvis jeg ikke klarte få disse gründerne til å bruke metodikken og rammeverket, så vil det på ingen måte kunne fungere mot mer normale gründere.

Jeg lanserte den første bootcampen i september 2012 med bare en skisse av en kursplan. Selv om ikke alle nådde det ønskede resultat (problemet/løsningen samsvar, i dette tilfellet), var transformasjonen som ble oppnådd åpenbar.

Så jeg doblet innsatsen.

Jeg har siden da kjørt dusinvis av bootcamps de siste sju årene med hundrevis av oppstarts- og bedriftsteam som spenner over hele verden – alt levert praktisk talt fra Austin, TX hvor jeg bor.

Hver bootcamp bygget på den forrige og gjennomgikk mange iterasjoner med mye eksperimentering. Underveis fikk jeg se hva som fungerte og hva som ikke fungerte, mønstre dukket opp, flere verktøy ble bygget, og en ny bok ble skrevet.

Det å fordype seg i kundenes verden og deres problemer er den beste fremgangsmåten jeg kjenner, for å finne løsninger på problemer som er verdt å løse.

Det er fremgangsmåten jeg bruker når jeg skrev bøkene mine og utviklet verktøy som Lean Canvas. Og nøyaktig hvordan denne bootcampen utviklet seg fra et high-touch coaching-program til et repeterbart og praktisk sett med steg-for-steg baserte playbooks/håndbøker.

Disse Kontinuerlige Innovasjon håndbøkene (i Running Lean-stil) viser deg en trinnvis prosess for å komme deg fra punkt A til punkt B på hockey-stick kurven

Start med endring av tankemønster

Et av a-ha-øyeblikkene vi fikk da vi utviklet disse håndbøkene, var å innse at den tidlige fasen handler om å investere i mennesker og team – ikke ideer.

Vi bruker for mye tid på å bygge barrierer under ideutviklingen med tunge prosesser som forretningsplanlegging, for eksempel. Dette er den nest største årsak til at forretningsideer mislykkes. De fleste gode ideer ser aldri slik ut først, fordi de ofte foreslår å utfordre det status quo som pattedyr hjernen vår kjemper mot.

Svaret er ikke flere fiktive analyser, men å samle inn tilstrekkelig bevis på at det er traksjon i markedet for forretningsideen.

Rask idévalidering >> Omfattende idégenerering, spesielt når hurtighet til markedet er den nye unike fordelen

Dette krever en endring av tankemønster både hos innovatører og deres interessenter. Å investere i mennesker og team handler ikke om å bedømme deres opprinnelige forretningside, men å styrke deres kritiske tenkning og evne til problemløsning.

Dette er den lange kampen med innovasjon.

Gode team vil raskt gjenkjenne og avslutte arbeidet med dårlige ideer og vil til slutt finne gode ideer.

Dårlige team klarer ikke å skille mellom en god idé og en dårlig ide, og de fortsetter enten arbeidet med en dårlig ide for lenge eller snubler håpløst med ideer.

Det å investere i mennesker og team betyr helt spesifikt at du først må muliggjøre viktige endringer i tankemønster før du investerer i ferdigheter, taktikker eller store strategier.

Alle våre håndbøker følger denne strukturen:

Start with mindset

Hva er en endring av tankemønster?

Endring av tankemønster er universelle prinsipper, som de første prinsippene i vitenskapelig forskning, som fungerer som byggesteiner for å utvikle bedre kritisk tenkning og problemløsingsprosesser.

Mens vi med rette legger mye vekt på handling, tenker man før man iverksetter tiltak. Og kvaliteten på dine data (resultatene) er direkte avhengig av kvaliteten på det du legger inn (ideer).

Gjennom årene har jeg samlet mange endringer av tankemønster eller prinsipper når jeg har utviklet min egen tankegang om produktutvikling:

  • Lanser tidlig, lanser ofte.
  • Less is more.
  • Riktig tiltak, til riktig tid.
  • Kom deg ut av bygningen.

Jeg har samlet de første prinsippene i 10 viktige tankesett som definerer operativsystemet til Kontinuerlig Innovasjon metodikken:

Før vi starter opplæring og trening av gründere eller teams, presenterer vi dem først for disse 10 tankesettene, med mange eksempler gjennom vår Foundations playbook (håndbok).

Vi forventer ikke en umiddelbar transformasjon av atferd, men å plante frøet for disse tankesettene tidlig hos gründerne. Når gründerne på et senere tidspunkt er i gang med å skulle ta beslutning vedrørende eget produkt, kan de gå tilbake til disse tankemønster.

Endring av tankemønster er som en god kopp te – det krever litt tid og man kan ikke forhaste seg.

Hvis du ønsker å ta et dypere dykk inn i disse tankemønster, kan du gå til kurset Fundament – det er til og med gratis.

Før du kan bygge en skyskraper, må du først bevege deg i motsatt retning og grave et flere etasjer stort hull til fundamentet.

Relaterte artikler

Kommentarer

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.